Kamis, 22 September 2011

Sibasaon 2 Oktober 2011 Nats Psalmen 78,32-35


PENGALAMAN: GURU NA MAHARGA
AMBILAN SIBASAON 2 OKTOBER  2011 NATS PSALMEN 78,32-35

PARLOBEINI
            Psalmen 78 on ituliskon si Asap anakni Berekia, ginomparni si Gersom humbani morga Lewi (1 Kron 6:39). Si Asap aima pimpinan kelompok pemusik, composer,  pakon penata peribadahan i rumah panumbahan i Jerusalem. Buei do doding Podah humbani si Asap  na isuratkon bani Psalmen, patugahkon wawasan pakon pengalaman rohani na imiliki si Asap bani dirini tarlobih bani bangsa Israel.
Psalmen 78 on ituliskon sebagai sada podah  hubani bangsa Israel ase taat, setia, stabil bani hubunganni dompak Naibata. Isobut do homa psalmen on Sejarah halani patugahkon pasal sejarah  pardalananni bangsa Israel hun Masir nari manlopusi halimisan. Hansi na sihol patugahonni sedo berita kronologisni tapi sonaha pengalaman hidup antara bangsa Israel hubani Naibata.  Ketidakstabilan telah terjadi sepanjang sejarah, na ija bani sada sisi: Naibata torus mambohali bangsaNi marhitei perlindungan awan pakon apuy (78:14), mambere sipanganon pakon siinumon (78:24), perlindungan (78:13); tapi sebalikni sikapni bangsa ai huBani justru pemberontakan, perbuatan dosa, manlajoui Naibata  (78:17, 40, 56),  penyelewengan marhitei sisombahon na legan,patubuhkon simburu pakon ringis ni Naibata  (78:58) Kesimpulan na boi sobutonta: kebaikan dibalas dengan kecurangan, tidak tahu berterima kasih anjaha mambahen Naibata pitah sebagai pemenuh kebutuhan hansa; sada pola hidup na hurang dear.
Tujuanni Podahni si Asap aima: ase ibahen sidea Naibata hatengeran ni uhur ni sidea. Anjaha ulang ihalupahon pambahenan ni Naibata, na banggal ai, tapi ihorjahon ma titahni,  ase ulang sidea gabe doskon ompung ni sidea, ai ma sundut siparbalik anjaha sipanggeori, sundut na so totap uhurni, anjaha tonduyni seng totap bujur dompak Naibata (78:7-8)

HATORANGAN
            Gambaran hubunganni bangsa Israel hubani Naibata aima sada hubungan  na lang ongga terputus, age pe gok dosa pambahenanni bangsa ai tapi bani ujungni totap do taridah idopni uhurni Naibata na mambere pengampunan hubani sidea anjaha mangkaholongi sidea. Sebelum ayat 32 ipatorang do sonaha ringisni Naibata hubani bangsa ai tikki ibere hubani sidea sipanganon aima leto secara berlimpah-limpah. Ibere Tuhan pe leto on aima mambalosi pamaksani sidea hubani si Musa marhiteihonni na dob bosan sidea bani manna (4 Musa 11,31-35). Na ipatangkas si Asap ijon aima kerakusan na adong bani sidea. Tikki buei pasu-pasu ni Naibata gabe tamak do sidea. Akibatni iuhum Naibata sidea tikki omom janah manghilhili gulei ai bani pamanganni sidea, iuhum Naibata do sidea anjaha rasei ma buei halak na rakus-rakus ai. Kerakusan na imaksud sedo pitah rakus pamangan tapi rakus bani pikkiran. Songon hata: “Na sadari on pe lape salpu, domma pasirsirhon untuk ari patar”, atap pe goluh na irajai ambisi. Manggila do Naibata hubani sidea anjaha ibunuh do sidea. Porlu tangkas banta bahwa Naibata lang ongga berencana laho manraseihon bangsani ai tapi halani dosani sidea gabe tubuh ringisni Naibata anjaha ringis ai ma mambahen hona uhum sidea. Mungkahni uhum na ijalo sidea aima halani dosani sidea; janah dosa memang selalu berhubungan hubani  ancaman pakon kematian. Bani peristiwa ai gabe ibunuh do na sangap-sangapni sidea anjaha rasei na maposoni Israel. Age pe sonai ganup na masa ai, inunut sidea do mardousa, anjaha seng ihaporsayai halongangan na binahenni (ay 32). Hahengkengonni Israel tangkas taridah ijon halani age pe domma ipaingat Naibata sidea marhitei kejadian na tragis ai totap ope inunut sidea mardosa. Hunjon botohonta bahasa kuasani dosa memang lang sahali tumang roh, tapi torus do marhorja  laho manarik jolma in ronsi gabe milikni. Dosa anggo ipelihara pasti do berkembang anjaha dob dokah honsi menjerat, mambahen hita lang mampu be kaluar hunjai. Dosa do homa na boi manutup panonggorta pasal horjani Naibata. Sarupa songon partubuhni sada poyon i juma, anggo ipaturt-turut do halong anjaha marganjang, dokah-dokah salih do gabe harangan. Anggo domma songon ai, maningon imason ma use songon na mambuka juma na baru. Menolak kuasa dosa maningon do  gabe sada keputusan na lang boi itunda-tunda; selagi boi ope italuhon hita. Tarsarupa songon sada halak na manunda-nunda horjani, gabe bertumpuk ma janah lang be boi ihorjahon halani domma mabahat tu.  Hahengkengon parohkon ringisni Naibata anjaha marhiteihonni ai gabe iboiskon do ari-arini sidea anjaha tahunni sidea gabe hasonggotan. Bani terjemahan lama: “dipendekkannya umur mereka dan tahun-tahun hidup mereka dipenuhi-Nya dengan ketakutan dan malapetaka”. Majangin do tongon anggo manggila Naibata hansi pe ibagas ai lang motif kekejaman pakon pemusnahan na gabe cirini horjani Naibata. Secara universal Naibata bertindak hubani bangsaNi, ra do marhiteihonni ringisni hubani sasahalak – boi ai marpangkorhon hadearon hubani na legan. Tontu halak na hona ringinsni Naibata aima halak na bersekongkol pakon dosa anjaha gabe sipanlawan hubani Tuhan in. Bani ayat 34 – 35 terjadi do hamubahonni uhur bani bangsa ai marhitei na mandilo goranni Tuhan. Tongon lang tarbahen hita manggoluh sempurna tapi sihol ni uhur mulak hubani dalannni Tuhan in mambahen ipatalup hita use. Pertobatan (metanoia : marbalik, lobih humbani sekedar panosalan tapi perubahan das hubani lahiriah anjaha totap bertahan ibagas rosuhni Jahowa). Tongon anggo itoruskon hita mambasa perikop on das hubani ayat 72, sai na iulaki sidea do use mangkorjahon dosa in. Na porlu humbani podahni si Asap on, aima ase bangsa ai (sonai age hita) memiliki kestabilan iman pakon tindakan. Ulang ma haporsayaon na iombang-ambingkon persoalanni tanoh on halani lang jumpah hita mattinni hubungan pakon Tuhan in anggo lang adong kestabilan ai. Kecerdasan spiritual termasuk do ai halak na manggoluh bani pengendalian diri janah margogoh manlawan sura-surani tanoh on.  Pitah marhitei kuasani Naibata Sitimbulan in do boihita monang mandompakkon bagei-bageini pargoluhan on.

APLIKASI
-          Gelombang kehidupan on boi do mengombang-ambingkon hita bahkan mambahen hita mabaor bani rosuh-rosuhni dosa. Pangkei ma hita janah pakei hita ma sinjata na humbani Naibata ase monang hita mandompakkon akal-akalni sibolis in (Ef 6:11)
-          Hatani Tuhan sekaligus do ai sebagai podah banta. Anggo podah berhubungan hubani tindakan pakon keputusan mandalankon goluh. Hatani Tuhan in ma na gabe rigapan anjaha panondang bani pardalananni goluhta (Psalm 119:105)
-          Marlajar humbani kesalahan aima guru na bijak. Aha pen a ongga masa bani goluhta ase  bahen hita ma ai sebagai pelajaran pakon evaluasi banta ase lambin dear goluhta.
-          Mangirikkon Tuhan: aima anggo ra hita mengubah haluanni goluhta – humbani na irajai hisap-hisapni dunia on gabe patundukkon diri bani Tuhan in.

Medan, 21 September 2011
Pdt Ito Belihar H Purba, STh

Tidak ada komentar:

Posting Komentar