PENGALAMAN: GURU NA MAHARGA
AMBILAN SIBASAON 2 OKTOBER 2011 NATS PSALMEN 78,32-35
PARLOBEINI
Psalmen
78 on ituliskon si Asap anakni Berekia, ginomparni si Gersom humbani morga Lewi
(1 Kron 6:39). Si Asap aima pimpinan kelompok pemusik, composer, pakon penata peribadahan i rumah panumbahan i
Jerusalem. Buei do doding Podah humbani si Asap
na isuratkon bani Psalmen, patugahkon wawasan pakon pengalaman rohani na
imiliki si Asap bani dirini tarlobih bani bangsa Israel.
Psalmen 78 on ituliskon sebagai sada
podah hubani bangsa Israel ase taat,
setia, stabil bani hubunganni dompak Naibata. Isobut do homa psalmen on Sejarah
halani patugahkon pasal sejarah
pardalananni bangsa Israel hun Masir nari manlopusi halimisan. Hansi na
sihol patugahonni sedo berita kronologisni tapi sonaha pengalaman hidup antara
bangsa Israel hubani Naibata.
Ketidakstabilan telah terjadi sepanjang sejarah, na ija bani sada sisi:
Naibata torus mambohali bangsaNi marhitei perlindungan awan pakon apuy (78:14),
mambere sipanganon pakon siinumon (78:24), perlindungan (78:13); tapi sebalikni
sikapni bangsa ai huBani justru pemberontakan, perbuatan dosa, manlajoui
Naibata (78:17, 40, 56), penyelewengan marhitei sisombahon na
legan,patubuhkon simburu pakon ringis ni Naibata (78:58) Kesimpulan na boi sobutonta: kebaikan
dibalas dengan kecurangan, tidak tahu berterima kasih anjaha mambahen Naibata
pitah sebagai pemenuh kebutuhan hansa; sada pola hidup na hurang dear.
Tujuanni Podahni si Asap aima: ase
ibahen sidea Naibata hatengeran ni uhur ni sidea. Anjaha ulang ihalupahon
pambahenan ni Naibata, na banggal ai, tapi ihorjahon ma titahni, ase ulang sidea gabe doskon ompung ni sidea,
ai ma sundut siparbalik anjaha sipanggeori, sundut na so totap uhurni, anjaha
tonduyni seng totap bujur dompak Naibata (78:7-8)
HATORANGAN
Gambaran hubunganni bangsa Israel
hubani Naibata aima sada hubungan na
lang ongga terputus, age pe gok dosa pambahenanni bangsa ai tapi bani ujungni
totap do taridah idopni uhurni Naibata na mambere pengampunan hubani sidea
anjaha mangkaholongi sidea. Sebelum ayat 32 ipatorang do sonaha ringisni
Naibata hubani bangsa ai tikki ibere hubani sidea sipanganon aima leto secara
berlimpah-limpah. Ibere Tuhan pe leto on aima mambalosi pamaksani sidea hubani
si Musa marhiteihonni na dob bosan sidea bani manna (4 Musa 11,31-35). Na
ipatangkas si Asap ijon aima kerakusan na adong bani sidea. Tikki buei
pasu-pasu ni Naibata gabe tamak do sidea. Akibatni iuhum Naibata sidea tikki
omom janah manghilhili gulei ai bani pamanganni sidea, iuhum Naibata do sidea
anjaha rasei ma buei halak na rakus-rakus ai. Kerakusan na imaksud sedo pitah
rakus pamangan tapi rakus bani pikkiran. Songon hata: “Na sadari on pe lape
salpu, domma pasirsirhon untuk ari patar”, atap pe goluh na irajai ambisi. Manggila
do Naibata hubani sidea anjaha ibunuh do sidea. Porlu tangkas banta bahwa
Naibata lang ongga berencana laho manraseihon bangsani ai tapi halani dosani
sidea gabe tubuh ringisni Naibata anjaha ringis ai ma mambahen hona uhum sidea.
Mungkahni uhum na ijalo sidea aima halani dosani sidea; janah dosa memang
selalu berhubungan hubani ancaman pakon
kematian. Bani peristiwa ai gabe ibunuh do na sangap-sangapni sidea anjaha
rasei na maposoni Israel. Age pe sonai ganup na masa ai, inunut sidea do
mardousa, anjaha seng ihaporsayai halongangan na binahenni (ay 32).
Hahengkengonni Israel tangkas taridah ijon halani age pe domma ipaingat Naibata
sidea marhitei kejadian na tragis ai totap ope inunut sidea mardosa. Hunjon
botohonta bahasa kuasani dosa memang lang sahali tumang roh, tapi torus do
marhorja
laho manarik jolma in
ronsi gabe milikni. Dosa anggo ipelihara pasti do berkembang anjaha dob dokah
honsi menjerat, mambahen hita lang mampu be kaluar hunjai. Dosa do homa na boi
manutup panonggorta pasal horjani Naibata. Sarupa songon partubuhni sada poyon
i juma, anggo ipaturt-turut do halong anjaha marganjang, dokah-dokah salih do
gabe harangan. Anggo domma songon ai, maningon imason ma use songon na mambuka
juma na baru. Menolak kuasa dosa maningon do
gabe sada keputusan na lang boi itunda-tunda; selagi boi ope italuhon
hita. Tarsarupa songon sada halak na manunda-nunda horjani, gabe bertumpuk ma
janah lang be boi ihorjahon halani domma mabahat tu. Hahengkengon parohkon ringisni Naibata anjaha
marhiteihonni ai gabe iboiskon do ari-arini sidea anjaha tahunni sidea gabe
hasonggotan. Bani terjemahan lama: “dipendekkannya umur mereka dan
tahun-tahun hidup mereka dipenuhi-Nya dengan ketakutan dan malapetaka”.
Majangin do tongon anggo manggila Naibata hansi pe ibagas ai lang motif
kekejaman pakon pemusnahan na gabe cirini horjani Naibata. Secara universal Naibata
bertindak hubani bangsaNi, ra do marhiteihonni ringisni hubani sasahalak – boi ai
marpangkorhon hadearon hubani na legan. Tontu halak na hona ringinsni Naibata aima
halak na bersekongkol pakon dosa anjaha gabe sipanlawan hubani Tuhan in. Bani
ayat 34 – 35 terjadi do hamubahonni uhur bani bangsa ai marhitei na mandilo
goranni Tuhan. Tongon lang tarbahen hita manggoluh sempurna tapi sihol ni uhur
mulak hubani dalannni Tuhan in mambahen ipatalup hita use. Pertobatan (metanoia
: marbalik, lobih humbani sekedar panosalan tapi perubahan das hubani lahiriah
anjaha totap bertahan ibagas rosuhni Jahowa). Tongon anggo itoruskon hita
mambasa perikop on das hubani ayat 72, sai na iulaki sidea do use mangkorjahon
dosa in. Na porlu humbani podahni si Asap on, aima ase bangsa ai (sonai age
hita) memiliki kestabilan iman pakon tindakan. Ulang ma haporsayaon na
iombang-ambingkon persoalanni tanoh on halani lang jumpah hita mattinni hubungan
pakon Tuhan in anggo lang adong kestabilan ai. Kecerdasan spiritual termasuk do
ai halak na manggoluh bani pengendalian diri janah margogoh manlawan
sura-surani tanoh on. Pitah marhitei
kuasani Naibata Sitimbulan in do boihita monang mandompakkon bagei-bageini
pargoluhan on.
APLIKASI
-
Gelombang kehidupan on boi do
mengombang-ambingkon hita bahkan mambahen hita mabaor bani rosuh-rosuhni dosa. Pangkei
ma hita janah pakei hita ma sinjata na humbani Naibata ase monang hita
mandompakkon akal-akalni sibolis in (Ef 6:11)
-
Hatani Tuhan sekaligus do ai sebagai
podah banta. Anggo podah berhubungan hubani tindakan pakon keputusan
mandalankon goluh. Hatani Tuhan in ma na gabe rigapan anjaha panondang bani
pardalananni goluhta (Psalm 119:105)
-
Marlajar humbani kesalahan aima guru na
bijak. Aha pen a ongga masa bani goluhta ase bahen hita ma ai sebagai pelajaran pakon
evaluasi banta ase lambin dear goluhta.
-
Mangirikkon Tuhan: aima anggo ra hita
mengubah haluanni goluhta – humbani na irajai hisap-hisapni dunia on gabe
patundukkon diri bani Tuhan in.
Medan, 21 September
2011
Pdt Ito Belihar H
Purba, STh
Tidak ada komentar:
Posting Komentar